VeerAcademy

Algemene Voorwaarden

Opgesteld op 10 april 2025

Artikel 1 – Definities

  1. Veer Academy: Veer Academy gevestigd te Lemelerveld, KvK nummer: 96262362
  2. Klant: degene met wie Veer Academy een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: Veer Academy en Klant samen.
  4. Organisatie: bedrijf, stichting of vereniging die met Veer Academy een overeenkomst als in lid 26 is aangegeven.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Veer Academy.
  2. Veer Academy en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  3. Veer Academy en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes

  1. Aanbiedingen en offertes van Veer Academy zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
  3. Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
  4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Veer Academy en de Klant dit schriftelijk afspreken.

Artikel 4 – Aanvaarding

  1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag Veer Academy de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
  2. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt Veer Academy slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

Artikel 5 – Prijzen

  1. Veer Academy hanteert prijzen in Euro's, exclusief BTW en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten of verzendkosten. Tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  2. Veer Academy mag prijzen van zijn diensten en producten zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
  3. Veer Academy en de Klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
  4. Veer Academy mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
  5. Veer Academy moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger gaat uitvallen.
  6. De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
  7. Veer Academy zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.

Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn

  1. Veer Academy mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
  2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
  3. De betalingstermijn die Veer Academy hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Veer Academy aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
  4. Veer Academy mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 7 – Gevolgen te late betaling

  1. Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Veer Academy de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Veer Academy.
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. Wanneer de Klant niet op tijd betaald, mag Veer Academy zijn verplichtingen opschorten tot dat de Klant heeft betaald.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijnde van de Klant, zijn de vorderingen van Veer Academy op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
  6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Veer Academy, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 8 – Opschortingsrecht

  1. De Klant doet hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 9 – Verrekening

  1. De Klant doet afstand van zijn recht om een schuld aan Veer Academy te verrekenen met een vordering op Veer Academy

Artikel 10 – Verzekering

  1. De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere diefstal, brand, ontploffings- en waterschade:
    • Zaken van Veer Academy die bij Klant aanwezig zijn
    • Zaken die onder eigendomsvoorbehoud geleverd zijn
    • Geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst.

Artikel 11 – Intrekken opdracht

  1. Het staat de Klant (opdrachtgever) vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
  2. Wanneer de Klant (opdrachtgever) de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht de verschuldigde vergoeding en de gemaakte onkosten van Veer Academy te betalen.

Artikel 12 – Klachtplicht

  1. De Klant is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan Veer Academy. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Veer Academy in staat is hierop adequaat te reageren.
  2. Een klacht kan er niet toe leiden, dat Veer Academy gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 13 – Uitvoering van de overeenkomst

  1. Veer Academy voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uit.
  2. Veer Academy mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
  3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
  4. De Klant moet ervoor zorgen dat Veer Academy op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overkomst. Dit is minimaal 6 weken van tevoren.
  5. Zorgt de Klant er niet voor dat Veer Academy tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en risico's, als geen accreditatie kunnen verkrijgen, voor rekening van de Klant.

Artikel 14 – Garantie

  1. Wanneer de Klant en Veer Academy een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Veer Academy enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting

Artikel 15 – Informatieverstrekking door de Klant

  1. De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Veer Academy.
  2. De Klant staat in voor juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook wanneer deze van derden afkomstig zijn.
  3. Wanneer de Klant dit verzoekt, retourneert Veer Academy de betreffende bescheiden.
  4. Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Veer Academy redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra uren voor rekening van de Klant.

Artikel 16 – Intellectueel eigendom

  1. Veer Academy behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, foto's, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen en modellen tenzij anders is afgesproken.

Artikel 17 – Geheimhouding

  1. De Klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van Veer Academy ontvangt geheim.
  2. Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Veer Academy waarvan de Klant weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim voor vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Veer Academy schade kan berokkenen.
  3. De Klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie van lid 1 en 2 geheimhoudt.
  4. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
    • Die al openbaar was voordat de Klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Klant
    • Die door de Klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht.
  5. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.

Artikel 18 – Boetebeding

  1. Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Veer Academy voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen. Er hoeft geen sprake te zijn van schade.
  2. De boete in lid 1 bedraagt: €5000
  3. Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van bedrag in lid 2 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
  4. Veer Academy mag naast de boete in Lid 1 ook een schadevergoeding eisen aan de Klant.
  5. De Klant moet de boete in Lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is.

Artikel 19 – Vrijwaring

  1. De Klant vrijwaart Veer Academy tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Veer Academy geleverde producten of diensten.

Artikel 20 – Klachten

  1. De Klant moet een door Veer Academy verleende dienst of geleverd product zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een verleende dienst of geleverd product niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mag verwachten, dan moet de Klant Veer Academy daarvan op de hoogte stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
  3. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Veer Academy hierop gepast kan reageren.
  4. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Veer Academy.
  5. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Veer Academy andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 21 – Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Veer Academy.
  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Veer Academy ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 22 – Aansprakelijkheid klant

  1. Wanneer de Veer Academy een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, dan is iedere Klant hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van afspraken uit die overeenkomst.

Artikel 23 – Aansprakelijkheid Veer Academy

  1. Veer Academy is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer Veer Academy aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van onderliggende overeenkomst.
  3. Veer Academy is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  4. Wanneer Veer Academy aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt er geen schade uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto's, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in ander beeldmateriaal zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 24 – Verval termijn

  1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Veer Academy vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 25 – Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Veer Academy toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Veer Academy nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Veer Academy in verzuim is.
  3. Veer Academy mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Veer Academy kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 26 – Sponsorship of andere participatie

  1. Organisatie draagt zorg dat Veer Academy tijdig voor de aanvang van de activiteit beschikt over de gegevens en/of materialen en/of logo's, waarvan Veer Academy heeft aangegeven dat zij die nodig achten om de promoties, sponsorship en/of andere participatie tijdens de bijeenkomst mogelijk te maken.
  2. In geval van promoties, sponsorship en/of andere participatie tijdens een activiteit gelden bovendien de volgende bepalingen:
    • Aan de inschrijving kunnen geen rechten worden ontleend. Veer Academy is gerechtigd aanvragen te weigeren. Tevens is Veer Academy gerechtigd een inschrijving niet in behandeling te nemen, zonder dat Organisatie aanspraak kan maken op vergoeding van enigerlei schade.
    • Inschrijvingen binnen 8 weken voor aanvangsdatum van de bijeenkomst kunnen niet geannuleerd conform de voorwaarden in Lid 3.
    • Facturering zal direct na inschrijving geschieden voor het volledig overeengekomen bedrag exclusief BTW. Betaling dient te geschieden inclusief BTW tenzij anders aangegeven.
  3. Annulering van sponsorship en/of andere activiteiten indien Organisatie aan de volgende betalingsvoorwaarden voldoet:
    • wanneer Organisatie annuleert tot 10 weken voor de aanvangsdatum van de bijeenkomst, is Organisatie 15% verschuldigd van de totaal overeengekomen prijs; wanneer Organisatie tussen 9 weken en 7 weken voor de aanvangsdatum annuleert, is Organisatie 50% verschuldigd van de overeengekomen prijs. Annulering binnen 6 weken voor aanvangsdatum is niet mogelijk en zal altijd leiden tot een betalingsverplichting van het volledige bedrag van de betalingsverplichting.
    • Annulering dient steeds schriftelijk en aangetekend plaats te vinden.
  4. Wijziging en/of afgelasting. Veer Academy behoudt zich het recht voor om te allen tijde de datum en de locatie voor de bijeenkomst te wijzigen. In die gevallen kan Organisatie geen aanspraak doen gelden op vergoeding van enigerlei schade.
  5. Voor sommige bijeenkomsten geldt een minimum dan wel maximum aantal deelnemers. Dit is in de beschrijving van de betreffende bijeenkomst aangegeven. Bij onvoldoende belangstelling behoudt Veer Academy zich het recht voor een bijeenkomst te annuleren. Organisatie kan in deze gevallen geen recht doen gelden op vergoeding van schade, in welke vorm of door welke oorzaak die ook mocht zijn ontstaan.

Artikel 27 – Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Veer Academy, door de Klant niet aan Veer Academy kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
  2. Onder de overmachtssituatie genoemd in lid 1 valt onder meer ook:
    • een noodtoestand zoals een natuurramp of burgeroorlog
    • wanprestaties of overmacht van toeleveranciers, vooraf gestelde locaties of anderen
    • stroom-, elektriciteit-, internet-, computer- of telecomstoringen
    • computervirussen
    • stakingen
    • overheidsmaatregelen
    • vervoersproblemen
    • slechte weersomstandigheiden
    • pandemie
  3. Wanneer zich een overmachtssituatie voordoet, waardoor Veer Academy 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Veer Academy deze kan nakomen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtssituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Veer Academy de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of gedeeltelijk ongedaan maken.
  5. Veer Academy hoeft in een overmachtssituatie geen vergoeding aan Klant te betalen, ook niet wanneer Veer Academy hiervan een voordeel heeft.

Artikel 28 – Wijziging overeenkomst

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Veer Academy de overeenkomst aanpassen.

Artikel 29 – Wijziging algemene voorwaarden

  1. Veer Academy mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Veer Academy altijd doorvoeren.
  3. Ingrijpende wijzigingen zal Veer Academy vooraf zoveel mogelijk met klant bespreken.

Artikel 30 – Overgang van rechten

  1. Een Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Veer Academy aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Veer Academy.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 31 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
  2. Een bepaling die niet of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Veer Academy bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 32 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Veer Academy is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Veer Academy, tenzij de wet iets anders bepaalt.